Vetoketjun korjaus

Vetoketjussa on kaksi erilaista hajoavaa/kuluvaa osaa; vedin ja ketju.

Erilaisia vetoketjuja

Rikkinäinen vetoketjun vedin (lukko)

Yleisin vika vetoketjussa on vetimen löystyminen. Se aiheuttaa ketjun avautumisen itsestään sulkeutumisen jälkeen.

Vedintä voi kiristyttää suutarilla (Suutarimestari Villellä ilmaiseksi) tai sen voi tehdä itse. Videolta näet kuinka.

Toiseksi yleisin vika vetimessä on veto-osan murtuminen irti kelkasta. Senkin korjaaminen onnistuu itse esimerkiksi paperiliittimellä tai muulla semmoisella lankaviritelmällä. Niistä astetta hienompi korjaus on muotivetimet. Suutarimestari Villellä myynnissä olevat muotivetimet löydät oikealta (kännykällä alta).

Jos vetimen rakenne on murtunut sitä ei pysty enää korjaamaan vaan se pitää vaihtaa. Sama juttu jos vedin on irronut kokonaan.

Vetoketju ratkotaan irti tikkauksistaan alapäästä, vanha vedin poistetaan ja pujotetaan uusi tilalle. Lopuksi alapää ommellaan kiinni.

Tämä työ on helpointa teettää suutarilla. Vedinmalleja on niin paljon, että oikeankokoisen vetimen löytäminen on arpapeliä ellei sitä pääse sovittamaan.

Suutarimestari Villellä vetimen vaihtaminen kenkään maksaa 16,90€/kpl. Laukkujen vetimet alkaen 12,90€ riippuen ompeluun kuluvasta ajasta.

Rikkinäinen vetoketju

Kolme yleisintä vetoketjumallia ovat:

Muovikierre

Yleisin kengissä ja laukuissa käytetty vetoketjutyyppi.

Ketjussa kierteellä oleva muovinauha on ommeltu kiinni tukikankaaseen ohuella langalla.

Yleisin rikkoontumisen syy on langan poikki kuluminen, joka irrottaa ketjun kankaasta. Tällöin koko ketju pitää vaihtaa.

  • Suurin osa kengissä käytettävistä ketjuista on kokoa YKK 6mm.
  • Muita yleisiä merkkejä ovat Opti (hieman litteämpi ketju) ja  Salama (yhteensopiva YKK kanssa).
  • Jos ratsastussaappaissa on muovikierreketju niin se on 8mm Opti -ketju.

Muovihammas

Muovihammasketjua (valuhammasketju) käytetään paljon vaatteissa.

Ketjussa muovihampaat on kiinnitetty tukikankaaseen eivätkä ne lähde yhtä helposti irti kuin metallihammasketjussa. Sen vuoksi rikkoontumisen yleisin syy on ketjun alapään lukituksen murtuminen. Jos niin pääsee käymään pitää koko ketju vaihtaa.

Ketjun stoppari saattaa hajota myös yläpäästä, jolloin vedin irtoaa. Se on helppo korjata jos vedin on tallella:

  1. Pujota vedin paikoilleen
  2. Kokeile, että ketku toimii
  3. Ompele irronneen stopparin kohdalle muutama ommel. Pudota ompeleiden päälle tippa pikaliimaa, anna kuivaa ja pudota toinen tippa edellisen päälle.
  4. Kun liima on kunnolla kuivunut kokeile varovasti mahtuuko vedin liiman yli. ÄLÄ vedä sitä pois vaan jos tuntuu, että se saattaisi mahtua irtoamaan toista kohta 3.

Metallihammas

Metallihampaista ketjua käytetään paljon käsilaukuissa ja bootseissa/maihareissa.

Yleisin vika tässä on hampaan vääntyminen/irtoaminen. Ketju toimii sen jälkeenkin jos sitä käyttää varovaisesti, mutta liian räväkällä liikkeellä vedin sujahtaa irti. Irronneita hampaita ei saa kiinni pysyvästi.

Metalliset hampaat kuluttavat vedintä joka vedolla. Sen vuoksi vedintä joutuu kiristämään ja vaihtamaan useammin kuin muissa ketjutyypeissä.